I väntan på nya projekt.

Det finns utmärkta hantverk som med fördel utföres med liten hjärnkapacitet. Sådana hantverk  blir en slags bisyssla till andra saker som vid konversation, filmtittande och annat. Det ska vara hantverk som inte kräver någon plan, någon planering, yta och som är mobila. Ett sådant hantverk med vikingatida och medeltida anor är påtning. Påtning är  totalt oekonomiskt både i förhållande till tid och pengar och resultatet är påtagligt oansenligt. Det blir en snodd och inget mer. Det blir en hård snodd som kan användas till medeltida snörningar, pungar och hattsnoddar. Hantverket blev så småningom överflödigt på grund av effektiva maskiner som säkerligen kunde göra något likvärdigt 1000 gånger fortare. I påtningens slutskede användes det av allmogen till skosnören bland annat. Det finns flera sätt att påta men jag använder mig av påtgaffel vilket kanske är den äldsta formen. Det går även att påta i en cylinder, sk påtdocka, med fler piggar än en påtgaffel. Man har träffat på benpipor som kan ha använts som påtdocka.
En vikingatida påtgaffel kan ha sett ut som på bilden nedan, tämligen obekväm om du frågar mig. Den andra är inte bättre som är ett engelskt medeltida fynd. Tydligen av ett näsben från något djur enligt arkeologerna. Jag är historiker så jag höjer på ett ögonbryn och är tyst.

Hur som helst så påtar jag ett hårdspunnet ullgarn som jag köpte på Syfestivalen i Kista. Jag använder en rejäl gaffel som jag hittat på en loppis och en fantastisk liten virknål av okänd ålder, svarvad i ben.  Jag vet inte vad snodden är till eller hur lång den ska bli. Påtgaffeln väntar på ännu en diskriminering av viktigare hantverk.

img_4261

Vill man lära sig påtning kan man kolla in youtube;  http://www.youtube.com/watch?v=3y5K7FiT2Og

Mycket nöje.

10 kommentarer

Under Textil

10 svar till “I väntan på nya projekt.

  1. Jag träffade två av mina systerdöttrar, nio respektive sex år gamla, och dom hade också precis börjat påta… {-:

  2. kurage

    Jo det är ett hantverk som även barn i tidiga år kan utöva med stor framgång.

  3. Hehe. Ja så är det nog. Men om vi bortser från att små och stora barn kan lära sig påta så finns det ju flera anledningar till att öppna champagnen den här veckan! Dels så annonserar Handelsgillet sin återkomst, men Sverige får också tillbaka sitt första helgon – Heliga Anna av Novgorod!

  4. På Nationalmuseet i København har de også en såkaldt ”nulrestok”. Den har godt nok 4 pinde…

    Se her: http://i389.photobucket.com/albums/oo335/Haandkraft/Museer/Nationalmuseet/nulrestokke_middelalder.jpg

  5. kurage

    Nice! Lätt den coolaste jag sett hittilsRiktigt fräck, en sådan borde man göra! Tack för denna bild.

  6. Originalen er vel omkring 5-7 cm lang… Den er ikke ret stor.

  7. Frej

    Påta måste jag helt klart börja med, har fortfarande inget vettigt att fästa upp hoserna med.

    Trodde först den vänstra bilden var en doppsko i ben 🙂

  8. Seså Anders.. Nu får du uppdatera bloggen snart. 🙂
    Man kan göra önskemål om ämnen på min lite spretiga blogg nu. Mer historia kanske?

  9. nästan alla medeltida påtredskap jag sett är gjorda av ihåliga ben.

    Jag har tillverkat ett till Martina.. det var rätt kass modell tydligen.

    Jag antar att man lär sig tekniken vart efter.

  10. s r

    wow va häftigt detta verktyg måste ja få tag i …

Lämna en kommentar