How to utvinna ullfett/lanolin eller bajsliknande fett ur fårull.

Det här inlägget är baserat på experiment som utfördes på stadsmuseets sommaraktiviteter under två sommardagar. Jag var gravt inspirerad av den fenomenala BBC-serien Edwardian farm där en av huvudpersonerna Ruth framställer lanolin ur fårull att ha som smörjmedel och hudkräm. Lanolin  är en emulsion mellan ullfett och vatten och finns i fårens ull och hjälper till att hålla ullen varm och vattentät.  Idag används det till exklusiva krämer och har fantastiska egenskaper.

 

Ullfett har enligt databasen shenet framställts sen bronsåldern och beskrivs redan av Plinius ca 70 e. Kr. Det var en handelsvara som det även fuskades med genom att blanda talg med bivax. Exakt vad skillnaden mellan lanolin och ullfett är något osäkert men oraklet Shenet skriver:

Ullfett – utan vatten. Eng. anhydrous lanolin = vattenfritt lanolin, d.v.s. ullfett, men ofta sägs helt enkelt ”lanolin” i engelska texter.

Enkelt uttryckt kan man kalla det renade ullfettet i emulsion med vatten för lanolin.

I artiklar på nätet och i Edwardian farm är tillvägagångsättet mycket enkelt, så enkelt att man kan ana en konspiration eller obehaglig naivitet.  I vilket fall gjorde jag som kära Ruth.

1. Fyll upp en gryta med den fetaste ullen du må finna. Hugg och klyv ved.

2. Slå på vatten så att det precis täcker ullen. Precis som med alla andra gamla självhushållningsrecept går det bra att ersätta vattnet med kiss. Jag var inte så nödig så jag tog vatten. Tillsätt också några matskedar salt (antagligen istället för kiss).

3. Elda, elda, elda. Nu är det bara att koka upp och sen ska vattnet i några timmar med ullen i.

4. Avlägsna ullen.  Snida ihop den speciella spånmattan du måste tillverka av handklyvna takspån att lägga den förbrukade ullen på.  Nu är det bara att fortsätta att koka bort vattnet.

5. Nu bör det framkomma fettklumpar på ytan. Nu uppstår det en störning mellan mitt experiment och Ruths. När Ruth gör detta i rutan skummar hon av ytan, lanolinet ligger som en kritvit, fluffigt vacker alptopp överst medan mitt fett är en grådaskig grynig massa som simmar i en sjö av bajsvatten. Vad har de för får i England egentligen? Änglafår som nätt trippar fram på böljande gräsmattor och äter bomull och dricker väteperoxid? Jag har verkar ha kommit över någon slags inavlad gammelsvensk lantras som lever på bark, grus och pottaska och som i sina glädjestunder får knappra på asbest och murkna vedträn.

Inget fanns att skumma av utan jag tog och kokade ner det till lämplig konsistens, något som vissa artiklar påbjuder. Och nu har vi en nötkrämsliknande sörja som luktar får! Fantastisk hudkräm för den fäbodsnostalgiska personen.

 

Slutsats.
Jag tror jag fått fram fettet ur fårullen. Det sjunker snabbt in i huden och luktar surt får. Färgen är bajsbrun medan köpelanolin går mellan vit och gyllenbrun. Detta ska enligt svenska wikipedia  vara ullfett och illaluktande och lanolinet ska extraheras ur det med hjälp av centrifugering eller på kemisk väg.  Ruth behövde visst inte detta utan kunde med sin magiska ull hoppa över kemikalier.  Om detta är användbart får framtiden utvisa, just nu så kanske man får nöje sig med det råa ullfettet.

—————————————————————————————————————————

Veckans korta historiska kuriositet från Kurage:
Apropå ullfett experimenterade tyska armén med att framställa lättare yllekläder och avlägsnade ullfettet ur tygerna. Detta visade sig ödestigert i det kalla Ryssland 1941. Fettet värmande egenskaper visade sig vara oumbärligt och ca 100000 soldater ska ha frusit ihjäl.

Kurage recenserar.
TV-serien American Guns.
Handlar egentligen inte primärt om historiska vapen men väldigt ofta. Superamerikansk NRA-lobbande white thrash-tv när den är som bäst. Följ en vapenfixerad familj utan självdistans som äger en vapenaffär och kolla på deras bönhasarvapensmeder som bygger apfula härken till historiska vapen! 
3 Papst Blue Ribbon av 5.

TV-serien Lock N`Load. Historisk vapenfetishism i högt tempo med en hysterisk och T-formad NRA-pensionärsfarbror på steroider och Tourettes syndrom som skjuter sönder saker med allt ifrån pistol och flintlåsgevär till mörsare och tanks. Ja, det blir tjatigt i längden och totalt kontextlöst.
2 NRA-medlemskap av 5.

13 kommentarer

Under Självhushållningsexperiment

13 svar till “How to utvinna ullfett/lanolin eller bajsliknande fett ur fårull.

  1. kurage

    Detta är en kommentar från Kerstin!

    Alltså, grattis till bajskrämen! För det första vill jag säga att ditt ullvatten ser helt adekvat ut! Thats some nasty shit.
    Vad är det för ull du har använt? Jag tänker mig att det är vårklippt vinterull? då har djuren oftast stått i stall hela vintern och ullen brukar vara rätt äcklig.

    I ull finns det lite olika grejjer. Det finns lanolin som utsöndras ur körtlar, hudavlagringar från djuret, salt (från svett? svettas får?), en varierande mängd fekalier beroende på var ullen har suttit och om fåret har gått ute eller inne och lite lera och skrot. En hel del grejjer man inte vill gosa med, alltså! Hur ska man då skilja fett från bajs?

    Inför spånad brukar jag tvätta ullen i ljummet vatten (alltså lägga det i en balja, låta det ligga ett tag, peta runt lite, hälla ut) och då sköljs det mesta av det äckliga bort medans det mesta av fettet fortfarande är kvar, så om jag skulle vilja komma åt fettet skulle jag först skölja bort det äckliga med ljummet vatten och sen koka ullen i ett nytt bad. Det kanske blir lite mindre fett men också mycket renare. Sen har jag för mig att man kan knåda en klump fårfett i vatten (kallt?) för att få det renare, men det kan jag ha hittat på.
    Hänvisar f.ö övrigt vidare till mamma!

  2. Kanske lite off-topic men hur färgat man bäst (om det nu ens är möjligt) polyester-material?

  3. kurage

    Vad är de för kulör du tänker dig?

  4. Helena Thun Westerberg

    Samuel: Det finns färger avsedda för syntet…de ”vanliga” Nitor färgar bara naturmaterial därav de ”snygga” ofärgade sömmarna på hemmafärgade kläder om man inte tänker till 🙂

  5. Claes

    Samuel: Sån färg man ”stryker” på använder jag mig av när jag gör t-shirt tryck. Det är min erfarenhet att den gör området där färgen sitter rätt styvt och ”plastigt”. Jag har dock ingen erfarenhet av den på polyester utan bara på bomull.

  6. Jag skulle rekommendera att tvätta ullen I kallt vatten, gärna regnvatten eller smältvatten, innan du kokar ur fettet. Antingen breder du ut ullen på nät, täcker med nät, och låter det regna på den en sommar, eller så får den ligga under snön under vintern. Alternativt lägger du ullen I en balja med kallt vatten, låter det stå några dagar-en vecka, lägger över ullen i en ny balja med kallt vatten och upprepar tills vattnet är klart. Det smutsiga vattnet kan man tvätta mer ull i, eller så använder man det att vattna i trädgården med, som gödselvatten.

    Om du sedan kokar ur lanolinet bör du få ett renare och mindre illaluktande resultat! 😊

Lämna en kommentar