Stångbössa.

Låt mig presentera X, en ny stångbössa har sett dagens ljus. Jag har döpt henne till X eftersom jag inte vet vad hon ska få för namn. Det fritt fram för förslag så länge det är på fornsvenska, medeltidstyska eller latin! Kom hemskt gärna med förslag, den som kommer på bästa förslaget får namnge. Det ska vara hårda, brutala, machonamn som påminner om elaka käringar och helvetets svavelosande eldar snarare om söta, passiva jungfruar. Ex som Dulle Mechthild, Schlacht-Hilda, Kasevargssigrid osv….

Bössan är baserad på en förlaga från mellaneuropa, kalibern är 22mm och den är vad jag kallad ”toppmonterad”, dvs bössan är försedd med tånge och sätts fast längst ut på en stav, till skillnad från en ”stockmonterad” som är integrerad i stocken. Orginalet ser ut så här.

Den har också varit försedd med en liten järnhake för att kanske sätta fast i murverk eller slåss med. Den satt fast i kanonens tånge.

Min version av bössan är borrad och inte välld som det ska vara, jag ämnar att försöka mig på att välla pipor inom en snar framtid för att kunna göra regelrätta rekonstruktioner. Tillvägagångssättet var enkelt, Jag borrade pipan i en svarv för att sen smida en tånge i änden på kanonen. Denna tånga förseddes sedan med hål gjort med en mejsel som bland smeder brukar kallas kattunga, eftersom den ser ut som en sådan (alla branscher har sina namn, vi har också verktyg som valar och bonnaarsle). Fänghålet smiddes med ett fyrkantsdorn efter att först ha borrat upp ett hål. När detta var klart såg det ut så här….

….och efter slipande med vinkelslip, filar och smärgelduk så såg det ut så här:

Sen var det bara att stocka skönheten, åtminstone på pappret. Jag hade en skaft i björk som yxade fram i somras som legat så jag borrade upp änden och slog i kanonen. Det kunde ha gått bra men skräpet sprack. Jag avskyr trä, oregelbundet material som bara krånglar. Så det blev till att montera isär och limma.

Slutligen fick jag ihop det och järnskoningen slogs på, jag hade egentligen ingen liggande men i min iver att bli klar fick min personliga bössa styka på foten. Skoningen skulle ju givetvis vara välld och inget rör men min gamla bössa kan få en sådan senare när smedja finnes till hands. Väl skaftat så putsade jag av allt med sandpapper och daska på med linolja.

Trots skavankerna med träet är jag väldigt nöjd med resultatet. Det är en fet bössa, ska försöka provskjuta den någon dag. Det kommer vara svårt att skilja sig från den för den ska nämligen säljas till högstbjudande.

18 kommentarer

Under Järn, Trä, Vapen

18 svar till “Stångbössa.

  1. Whoa! Kewl! Den som hade 1700 spänn…

  2. Tom

    Att se en sådan skönhet till salu. Är en sann plåga… för min plånbok om jag inte kan hålla fingrarna i styr. ^^

  3. kurage

    Den är främst reserverad för Albrechts bössor-medlemmar. Dessa har förtur. 🙂

  4. Utmärkt Anders. Det ser väldigt fint ut. Nu har verkligen gruppen en egen bössesmed!

  5. Tom

    *pustar ut* Tackar. Julklapparna är räddade ^^

  6. Attans produktiv du är… Tyvärr tror jag inte CSN beviljar extrapengar för krutvapen 😦

  7. Simon

    Som jag skrev på forumet kom jag med ett förslag på bytesaffär, kolla det!

  8. Kagge

    Men Anders att finna ett namn som passar din beskrivning: ”Det ska vara hårda, brutala, machonamn som påminner om elaka käringar och helvetets svavelosande eldar” för att finna det behöver du inte gå så långt du vet och jag vet namnet på diverse helvetiska häxpackor vars namn är så pass genomsyrade av ondska att jag inte ens vill ta dem i min mun… även om vi båda vet på vilken pedagogisk instution som de häckar…

  9. kurage

    Haha, det stämmer. Jag trodde att månader av psykiatriskt stöd och samtal hjälpt mig att bearbeta mina trauman från pedagogiska institutionen. Men fortfarande blir det svårt att döpa en kanon till dylika namn, man vill ju inte hålla i geväret likt ett pestsmittat instrument, att behöva dra sig ur striden på grund av posttraumatisk stress.

    jag tänkte mig något som ligger lite mer på avstånd från mitt egna själsliga väsen….

  10. Ett tips som du kanske redan känner till är att montera tången i ett skaft/en stock av färskt trä och låta det krympa fast. Sitter jättebra! Har gjort så med ett par knivar. Värmde på tången och brände in i skaftet. Behövde bara komplettera med en liten kil för att det skulle sitta ordentligt eftersom att jag ville använda kniven innan det torkat helt. När träet har torkat kan man snygga till skaftet/stocken.
    En annan fråga: Provar bronsgjutning nu (som du kan se mer av på min blogg), kan man gjuta kanoner i brons? Inte för att jag kommer att göra det men kul att veta iaf.

  11. kurage

    Det skulle man ju kunna göra, tänkte att det fanns risk för att det skulle spricka när det torkar. Bra idé annars att använde krympeffekten!

    Det går alldeles utmärkt att gjuta dem i brons, man gjöt de vanligen i brons fram till 1800-talet. De äldsta bevarade stångbössorna är också i brons. På kalmar läns museum gjöt de för ett tag sen en kanon för att skjuta med.

    Ska bli kul o se dina gjutningar! Spännen i ben och horn är eftertraktat bland reenactare så fortsätt med det! Jag gjuter knappar för närvarande, inlägg på gång om det.

  12. Det där med bössenamn är svårt… Min heter ju ”Örsdödher” (stridshästdräparen) och Villes ”Mathilda” Men peter har fortfarande inte lyckats hitta nått bra…

  13. Det Norske fricompagniet Frilansene, søker en habil bøssesmed, og det kan synes som vi har funnet en i vårt nærmeste naboland i øst.
    Hadde det vært mulig å få lagt inn en bestilling eller tre, fram mot sommeren?

    Ridder Arne Asbjørnsson

  14. kurage

    Det kan vi säkert fixa! Vad för slags bössa sökes? Ge mig din mail så kan vi diskutera saken!

  15. Härligt att den blev färdig, jag var himla nyfiken på hur den skulle fungera. Har du provskjutit den än?

    // Emil från i somras

  16. kurage

    Jag har provskjutit den stora kanonen och den ger en dov smäll inte som min vanliga bössa som ger en snärtig knall. Skaftet gjorde jag ju i somras.

  17. Hej, vi är några finksa flickor som är väldigt intreserade av stångbössan och undrar, om du redan har sålt den eller om den kanske ännu skulle gå att köpas?

  18. kurage

    Hej hej,

    Tyvärr är det såld men jag kommer göra fler. Är det intressant kan ni lägga in en beställning.

    MVH/
    Anders

Lämna en kommentar