Martebosäck och förvaringspåse.

Jag har sytt mig en förvaringspåse som är inspirerad av Johans Källs artikel om en slags medeltida säck som man bär över axeln. (Om detta kan man läsa på: http://www.albrechts.se/pdfer/CarrysackfromMartebo.pdf) Liknande säck finns avbildad på Martebo kyrka på Gotland, tidigt 1300-tal. Den kan också med fördel hängas över större packdjur. Det skulle troligen också gå att göra ett par till en hund om man har lite kraftiga hampa och gör den lite mindre.

Jag sydde med lintråd 35/2 i oblekt linne. Ett mycket praktisk säck att bära saker för pilgrimsvandringar och diverse.

Utöver sydde jag en linnesäck att ha alla möjliga saker i. Dessa säckar är lite inför helgens stora grej, reenactmenthelgen på Ragnhildsholmen. Jag hoppas på att det ska bli riktigt trevligt.

PS. För er som ska på Ragnhildsholmen så kommer jag sälja talgljus, ljushållare, törved, spik och lite tyg.

Lämna en kommentar

Under Textil

Lämna en kommentar