Kommande väskprojekt.

Jag har varit på Länsmuseet i Jönköping och  gjort lite uppmätningar på spännande väskor från 1700-tal/tidigt 1800-tal att sy till min 1700-talsdräkt. Huvudsakligen finns 3 intressanta väskor. Jag ska göra en slags jägmästare är det tänkt. Gärna tidigt 1700-tal. Väskorna är odaterade och saknar kontext men dateras till det aktuella tidsspannet.  Jag har högvis med bilder på väskorna med de visas här i sin enkelhet.

Först en fräck väska för okänt innehåll. Den liksom går att rulla ihop och spänns ihop med en rem som sitter fast i tre ringar. Insidan är delvis klätt med grön sammet och vackert dekorerat med stygn och skinnaplikationer. Jag tänker mig en enklare, väska men som exteriört är liknar denna.

Den andra är ett vanligt militärt patronkök från Gustav III:s tid. Jag måste ju ha ett patronkök som jägare.

Den sista är en riktig jaktväska med grävlingspäls som lock. Museet har två st varav denna var den snyggaste. Den är av axelremsvariant med foder i linne/bomullstyg. Min väska kommer bli något mindre än denna då jag har ett lite mindre stycke grävling (tack peter…)

Uppdatering om dessa projekt fortlöpande….

6 kommentarer

Filed under Läder

6 responses to “Kommande väskprojekt.

  1. Ska bli spännande att se vad det blir, lycka till! Ska själv börja på min andra helgeandsväska snart

  2. håkan

    tjena
    ser kul ut med Glll patronköket!
    vi har själv en förening som håller på med tidigt 1800 tal
    nämligen wermlands fältjägare m/1808
    http://www.faltjagare.se/
    vore kul at se fler bilder o ritning på köket
    mvh Håkan

  3. kurage

    Hej Håkan,

    Ser kul ut den där föreningen, svenske 1800-tal är det ont om. Personligen har jag lite svårt för det begynnande empiremodet. Däremot är jag mycket intresserad av allmogens kläder vid denna tid.

    Väskan är som jag förstår det också omsydd till något mindre format. Det handlar om massa patronkök som av olika anledningar bytte kompani. Modifierat överskottsmaterial om jag minns rätt. De gjordes däremot om i slutet av 1700-talet, tidigt 1800 har jag för mig att intendenten sa.

    Jag fixar en länk så du kan ladda ner mina bilder, väskan saknar interiör tyvärr.

  4. Bo

    Hej!

    Om du syr upp dig en jägmästardräkt bör du absolut delta på följande evenemang:
    http://www.gustavianer.com/index.php?option=com_content&task=view&id=88&Itemid=81

    Vi är några som kommer att föreställa Kronojägare (civlia jägare, etc.) i allmogekläder, knälång rock etc.

    Maila mig om du vill veta mer.

    Mvh,
    Bo

  5. kurage

    Wow, riktigt coolt. Ska se om jag hinner klart min rock till dess, i sådant fall är inget omöjligt. Ska eventuellt flytta då men annars.

    Jag är klart intresserad, dessvärre har jag inget flintlåsgevär än (4 st slaglås…) Jag jagar gevär, men ekonomin är begränsad…

  6. Bo

    Slaglås får jag väl säga spelar mindre roll just nu. Det roliga är att likasinnade kommer sams och lär av varandra. Allt kan utvecklas med tiden. Själva är det första gången vi kliver bakåt från 1808 till 1788 och vi är bara på utvecklingsnivå. Men vi är flera som är intresserade av allmoge/jägarkultur 17/1800tal.

    Så kom om du kan!

Kommentera

